fredag 14 januari 2011

Känn igen dig, eller känn dig bättre

Tack! Jag har fått massor av fina mejl med förslag på viktiga jämställdhetsfrågor för 2011. Jag har inte hunnit svara på de, men jag tänker lägga ut dem på bloggen. Men inte förrän jag kommer hem från min långresa som jag åker på i morgon!

När jag kommer hem, om en månad, drar jag också fem vinnare och skickar ut böcker till er. Ni kan alltså fortsätta skriva om viktiga jämställdhetsfrågor och mejla mig - fram till 15 februari.

I dag vill jag tipsa om Linna Johanssons briljanta svar till Hanne Kjöller som för några dagar sedan skrev om Maria Sveland i DN. Läs här!

Ett litet utdrag:

"Apropå det: Jag tror faktiskt att också Kjöller fick nåt ut av boken. Jag tror att hon kände sej just stärkt. Såhär ojämställt har jag det då rakt inte, gissar jag att en av Kjöllers reaktioner var på den. Och det var väl bra, Hanne? Skönt liksom? Men nästa gång du känner så: kan du inte nöja dej med att ge uttryck för denna din belåtenhet över ett mer jämställt liv i privata sammanhang? Sätta dej ett slag med bästa vännerna och skåla över hur mycket bättre och lyckade liv ni lever än andra? Det är inte fel. Det händer att jag gör det med mina vänner. Det är klart man måste få känna sej lite bättre än andra ibland. Men att använda sitt dyrbara spaltutrymme till detta? Sätta sej där och säga: Jämställdhet? Inga problem. För att sen peka ut människor som tagit modet till sej att berätta att för dem har det varit ett problem – och be dem sluta gnälla? Så litet, jamen så fruktansvärt jävla dumt."

I Skriet från kärnfamiljen avslutas första inledningskapitlet så här: "Känn igen dig, eller känn dig bättre."

Vi visste att vi skulle få en massa kritik: Sluta gnälla, skilj er, men "lev" inte i kärnfamilj då, om du tycker att det är så jobbigt. Linna skriver det vi tänkte, men Linna formulerar det så fantastiskt elegant och träffsäkert. Tack Linna!

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Sätta dej ett slag med bästa vännerna och skåla över hur mycket bättre och lyckade liv ni lever än andra? Det är inte fel. Det händer att jag gör det med mina vänner. Det är klart man måste få känna sej lite bättre än andra ibland."

Fast hur många statusuppdateringar på facebook, twitter och klassiskt skvallrande man än ägnar sig åt att följa så vet man ju inte hur dana andra människors liv är. Möjligen vet man deras arbetsgivare, titel, årsinkomst, bostadsadress, civilstatus, sjukdomar, inredning, bil, andel av föräldraledigheten, motgångar och framgångar, osv. Detta räcker inte till mer än en illussion, eller en fantasi om man så vill, om andras liv.
Utöver att man bara har dylika illussioner att tillgå besitter man rimligen inte heller någon objektiv och adekvat metod eller verktyg för att göra själva jämförelsen eller utvärderingen av vem som har det bättre livet.

Om jag inte skulle ha rätt i ovanstående skulle man i så fall efter en del grubblande kunna fastslå att man de facto har ett bättre och mer lyckat liv än cirka 2 miljarder kineser och indier med flera. För de är ju knappast så jämnställda som jag och tjänar så bra som jag och bor där jag bor och umgås med de vännerna jag umgås med eller är så sociala och glada som jag.

Men spelar det någn roll om i fall det stämmer eller inte. Nä. Egentligen inte. Syftet är ju bara att man ska må bra, eller skapa/underhålla gemenskap och relationer, eller möjligen möjligen ha roligt. Men för att uppnå just detta finns det bättre metoder. För metoden att bygga sin självkänsla och välmående på att känna sig bättre än andra är riskabel då den riskerar att ge omvända resultat.

Rebecka Edgren Aldén sa...

Har du läst Linnas inlägg?

Anonym sa...

Vad spelar det för roll?

KaosJenny sa...

Har just läst Kjöllers bok om mammeri. Har läst Skriet, Bitterfittan, Det kallas kärlek, Baby Blues osv osv... Tycker att det är intressant och bra att läsa många olika perspektiv och på något sätt ligger det lite sanning i alltihop och alltid en del som inte är sant för mig också...
Bara det att de flesta inte har 4 barn och en man som går på schema gör att det inte alltid är speciellt jämförbart men man kan ändå hitta spännande trådar att fundera på :-)
Hoppas att du har det bra på långresan... Kram