onsdag 14 april 2010

Öka mammans inkomst - var pappaledig!

För varje månad som en pappa tar ut föräldraledighet så ökar mammans årsinkomst med sju procent fram tills barnet fyllt fyra år. Det skriver Expressen.

Ja, det här är ju ingen överraskande nyhet direkt. Det är enkel matematik. Och vi skrev om detta i vår bok Skriet från kärnfamiljen. Det finns flera uträkningar som visar att BÅDE mamman och pappan tjänar på att dela på föräldraledigheten. Och argumentet "vi har inte råd att låta pappan vara hemma" stämmer sällan om man räknar efter lite närmare. Tvärtom så förlorar man pengar.

Jag vet nu vad alla motståndare kommer att säga: De män som tar föräldraledighet har fruar/sambos som redan tjänar bra. Och ja, visst kan det vara så ibland! Men faktum är att det ofta är så att kvinnan och mannen ligger rätt lika när de skaffar barn. I boken redovisar vi statistik som visar att inkomstskillnaderna uppstår NÄR barnen kommer. Fram till ungefär 30-årsåldern är det inte så stora löneskillnader mellan kvinnor och män. Det är EFTERÅT skillnaderna uppstår... Och det har ett direkt samband med uttaget av föräldraledigheten och senare vem som går ner i tid (ofta den som var ledig länge, och därför halkade efter lönemässigt) - en ond cirkel, skulle jag kalla det.

5 kommentarer:

Johan sa...

Och ju längre man varit föräldraledig desto ENKLARE rent praktiskt är det att vara själv med barnen, vabba, minisemestrar och vad det nu kan vara.

Lägga-sig-i-allt-mammor blir också tvingade att inse att pappan också kan ta hand om barn och hem även om det inte sker på exakt hennes sätt.

För pappor är det inte minst viktigt för att ha en chans att få umgås med sina barn lika mycket efter en eventuell separation.

Barn med bra kontakt med båda föräldrarna presterar bättre i skolan och löper mindre risk att hamna i kriminalitet och våld.

Håller med om att alla vinner - oavsett om det handlar om pengar eller livskvalitet.


Men för att få fler pappor att vara föräldralediga måste man samtidigt göra hela föräldraskapet mer jämställt och rättsligt balanserat. Från graviditet, till födsel, till uppväxt och eventuell separation.

Rebecka Edgren Aldén sa...

Johan, jag håller med om allt. Många vinster. Inte bara ekonomiska!

Annika sa...

Nu håller jag mig inte helt till ämnet, det medges, men jag vill gärna komentera ändå.
Jag är absolut för en delad föräldraförsäkring - MEN, och ett stort men, alla lever inte tillsammans med någon som tjänar lika mycket/lite som man själv gör. Jag har alltid tjänat avsevärt mycket mindre än min man, redan innan trettioårsåldern, trots att vi har lika långa utbildnigar men inom olika gebit. Jag har i nulöget en bruttolön som är älgre än min mans nettolön. Och inom Landstingsvärlden gör man inte "karriär" eller "lyfter lnen" på samma sätt som inom den privara sektorn. TYvärr.
Höj taket, både i föräldraförsäkringen och på den tillfälliga föräldrapenningen. Det vore ett sätt att komma åt att vi ibland av ekonomiska skäl låte rmig vabba. Vi förlorar helt krasst betydligt mindre pengar på det sättet.

Anna sa...

Så om en pappa tar 12 månaders pappaledighet så skulle mammans lön på 30 000 kr i månaden öka till 67 565 kr i månaden? 30000*(1.07)^12 = 67565.
Verkligen?

Den förvånade pappan sa...

Precis Anna, undersökningen är helt orimlig. Folk kan inte räkna procent tyvärr...

Undersökningen visar också att man efter föräldraledighet får lägre och lägre lön beroende på hur länge man var ledig.

Matematiken i undersökningen är så dålig att jag undrar om människan som gjort den ens har gått gymnasiet. (Eller om hon bara felciteras i alla tidningar, det är ju möjligt då jag inte läst undersökningen utan bara referat till den)