onsdag 21 april 2010

Amning igen...

Och förstås missade jag inte "nyheten" om att amning skyddar mot astma. Bamse-studien presenterades som en nyhet, i själva verket är den ju inte alls ny. Nyheten var att studien nu har publicerats i en vetenskaplig tidskrift. Det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen och responsen på denna studie. För studien har anklagats för att vara ovetenskaplig. Men jag ger den kredd för att den lyckats publicera sig i vetenskaplig tidskrift och jag ska hålla öron och ögon öppna efter en fortsättning. Jag är, som säkert många redan vet, väldigt intresserad av allt som rör amning. Älskade själv att amma - men ogillar alla ovetenskapliga myter kring amning.

Jag har tidigt skrivit om amning, bland annat här och här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag hade inga problem att amma,jag gjorde det för att det var enkelt och fungerade bra.Jag mötte tyvärr ändå ammningsfaschister redan på BB.Jag låg tillsammans med en yngre mamma som grät för att det gjorde så ont och personalen ryade på henne och tyckte att hon skulle bita ihop (Du vill väl inte att ditt barn ska få eksem?).Huh vad jag tyckte synd om henne.Det slutade i alla fall i en bröstböld,så hon hamnade på infektion utan sin bebis som fick åka hem till mormor.Varför ska det alltid vara ammning till varje pris?