fredag 5 mars 2010

Rut och Rot och årets valfråga

Sorry, jag har inte hunnit skriva så mycket på bloggen denna vecka. Hade velat kommentera hela RUT- och ROT-debatten, det har kliat i mina fingrar hela veckan... Gudrun Schyman var i alla fall STRÅLANDE i går i Debatt på SVT.

Här är några av mina tankar i korthet:

Jag har själv vit städhjälp och får subventionen. Vi skaffade städhjälp långt innan det subventionerades. Visst är det bra för oss att få hälften av pengarna tillbaka. Men frågan är om det är det skattepengarna ska satsas på... Jag tillhör inte de som tycker att var och en måste städa upp sin egen skit. Tycker att man absolut kan få köpa tjänster, vilka man vill. Vad man tycker är värt att satsa sina pengar på. Vissa låter andra laga deras mat, vissa vill lämna in tvätten, vissa vill ha hjälpa att renovera badrummet, vissa vill ha massage, vissa (som jag) vill hemskt gärna ha hjälp med städningen hemma. Men det är egentligen inte det den här debatten handlar om. Frågan är om det är rätt att subventionera priset på just städning. Jag är tveksam. Tycker att det finns andra frågor som är viktigare. Andra saker som man skulle kunna lägga pengarna på, som kommer fler till godo. Varför inte dra ner skatten på alla tjänster i stället? Så att det blir billigare att köpa tjänster av varandra. Oavsett vilka tjänster man nu väljer? Städning, massage, hundpassning, coachning...

Och sen tycker jag att det är så jäkla synd att detta blir en jämställdhetsfråga. Att det är kvinnorna som får hjälp att städa i hemmet! Jag vet att det är så, men tycker att det är förbannat synd. Men precis på samma sätt som att en lång föräldraledighet inte ska kompensera ett tråkigt och lågbetalt kvinnojobb, så ska inte staten subventionera städningen så att KVINNORNA kan göra karriär... Det är något tankefel där. Samtidigt är det oerhört konstigt att man bara diskuterar Rut och inte Rot... Jag tycker att båda systemen är "hjälp i hemmet till redan välbärgade". Om jag ska hårddra.

Åh, jag önskar att jag hade mer tid att utveckla mina tankar kring detta, men jag måste jobba.

Ps. Ni har väl läst min kollega Anna Laestadius Larssons krönika i dag i SvD om föräldraförsäkringen? Jag hoppas också att det blir årets valfråga! Och inte Rut eller Rot.

7 kommentarer:

Johan sa...

Om det var så att det kostade mer pengar än det drar in hade jag hållit med dig. Men nu blir det en vinstaffär eftersom man slipper betala ut bidrag och folk får riktiga jobb istället. Alla vinner.

Sedan kan man ha en diskussion om varför just städning ska ha lägre skatt än andra branscher, men att påstå att det kostar staten mer pengar än alternativet med bidrag + svartjobb är helt enkelt fel.

Rebecka Edgren Aldén sa...

Jo, jag har egentligen inga problem med att det subventioneras, men jag tycker att man borde lyfta frågan. Varför handlar det bara om städningen? Varför subventioneras inte andra tjänster?

Den förvånade pappan sa...

Håller med dig het Johan. Jag tycker att det är tråkigt när människor hela tide tycker att man "istället ska satsa pengarna på sjukvåd". Det råder ju inget motsatsförhållande och i praktiken är ju RUT-avdraget bra för sjukvården då staten idag får in mer pengar än de tidigare fick.

Så jag har väldigt svårt att förstå motståndet till RUT. Ibland undrar jag om vänstern helt enkelt inte vill att folk ska jobba...

Annika sa...

Vänstern är helt fixerad vis sin sunkiga pig-retorik. De har fullständigt snöat in på att det är fult att köpa städhjälp, och att det bara är de så kallade högavlönade som utnyttar pigor.
Jag tror på fullaste allvar att de hellre ser dessa personer som arbetar med att städa hos privatpersoner som arbetslösa.

INgen kan förklara varför det är finare och mer rätt att subventionera den som kalkar badrummet än den som städar badrummet.

(Dessutom lever vi i ett land där de flesta människor inte behärskar procenträkning. Men det är en annan historia.)

Anonym sa...

Vad sägs om att sänka skatten på allt arbete? Vad sägs om att staten inte ska lägga sig i hur familjer väljer att ta hand om sina barn?

Den förvånade pappan sa...

Det är spännande hur olika man kan se på saker och ting. Själv tycker jag att Schyman svamlar lika mycket, eller mer, än sossarna, vilket i sig är en bedrift...

Dessutom stör jag mig väldigt mycket på att hon säger att "kvinnor dubbelarbetar". Tänk om någon hade generaliserat så i andra ämnen, vilket ramaskri det hade blivit. Personligen tycker jag att Schyman "spottar" alla män som tar ansvar hemma genom sådana uttalanden.

Tant Åsa sa...

Män och kvinnor är inte jämställda i dagens samhälle åtminstone inte i min generation , född 1964. Därför har RUT avdraget hjälpt mig i min karriär i ett mansdominerat yrke, ingenjörsbranschen. RUT avdraget ger mig 4 timmar extra per vecka som jag kan lägga på mitt jobb istället för att städa hemma. RUT avdraget har gjort att jag känner att jag kan satsa mer på mitt jobb och jag har vågat ta steget ut och blivit befordrad till chef. Jag förstår inte Vänsterpartiets hållning till RUT avdraget, om vi hade en perfekt värld där män och kvinnor var jämställda och jobbade lika mycket med hemmet då skulle kvinnorna ha mer tid över för jobbet och kunna göra karriär. Men idag är det faktiskt inte så och då är RUT avdraget ett sätt att faktiskt få oss mer jämställda RUT avdraget ger kvinnor mer tid för att ta sig fram på sin arbetsplats.