måndag 8 mars 2010

Internationella kvinnodagen 100 år!

Det här är så hemskt. Internationella kvinnodagen fyller 100 år och jag ligger hemma med magsjuka... Skulle ha firat med teater i Högdalen, men det fick jag ju ställa in...

Har inte riktigt hängt med i allt som hänt, har legat nedbäddad hela dagen, och faktiskt både lördag och söndag också. Men jag har snappat upp att Kathryn Bigalow vann en Oscar för bästa regi för filmen Hurt locker. Hon är den första kvinna någonsin som vinner en Oscar för bästa regi!

Barnvagnsmarschen mot mödradödlighet som RFSU ordnade i dag kunde jag inte heller gå med i, men jag stödde dem på nätet i alla fall.

Och så hör man på nyheterna att löneskillnaderna mellan könen består. Fortfarande är det 7 procents löneskillnad som inte kan förklaras annat än med kön... Och det har heller inte hänt så mycket i näringslivet. Fortfarande är det futtiga fyra kvinnliga börs-vd:ar av totalt 254. Det är mer troligt att du blir vd om du heter Anders än om du råkar vara kvinna.

När jag väntade mitt första barn hade jag blivit lovad förlängt vikariat på Expressen. Men när magen började växa "glömdes" det bort. Ungefär som för de här kvinnorna. Jag blev arbetslös. Födde mitt första barn i arbetslöshet och stor ovisshet. Men det gick ju bra ändå. Tack och lov. Mycket för att jag stod på mig och genomdrev vår plan att dela föräldraledigheten 50/50, trots att jag var arbetslös. Så efter tio månader startade jag eget i en mycket kall och hård medietid då få fick fasta jobb och många tvingades frilansa. En vecka senare var jag gravid igen. Oj, vad lätt det hade att varit att ge upp och säga att "jag tar hela föräldraledigheten, jag ska ju snart ha barn igen, och så tar jag den också - du har ju ändå ett jobb, en lön, du kan försörja oss..." Då hade jag nog varit hemma i drygt två och ett halvt år. Vem vet var jag hade varit i dag då...

Nej, nu är jag alldeles skakig, måste gå och lägga mig igen. Förhoppningsvis behöver vi ingen internationell kvinnodag om hundra år. Jag hoppas på det.

3 kommentarer:

mymlan sa...

Känner igen mig. När jag väntade mitt tredje barn var jag lovad sommarvikariat på teve. Jag låg på som en igel för att få papper på det, och dolde att jag var gravid tills jag fått det. (då var jag i åttonde månaden...)

Och hu vad trist med magsjuka. Och just idag.... Krya på dig!

Lilla O sa...

Men det måste väl var så att de som heter Anders är mer kvalificerade att leda börsbolag än vad kvinnor är. Eller?

Helga sa...

Jaså är det Anders de ska heta nu. För några år sedan var det Göran. Man kanske skulle byta namn?