måndag 29 mars 2010

Duktiga flickor

Jag lovar att återkomma till hämta på dagis-hetsen (jo, jag vet att det heter förskola, men när jag skrev förskola genomgående blev det en så torr text att jag ändrade på några ställen - för rytmens skull). Men först måste jag blogga om Tinnis debattartikel i Aftonbladet i går!

Jo, det var en ren slump att vi båda skrev debattartiklar för Aftonbladet förra veckan. Lustigt, eller hur?
_::
Tinni och Jennie Sjögren (de två skrev boken Diagnos: duktig tillsammans 2002) skriver om att man ska sluta se ner på duktiga flickor. Jag håller med. Duktiga flickor presenteras i dag alltid som ett problem. Och det är rätt kränkande att alltid prata om att de är prestationsprinsessor. Prestation och duktighet, istället för kompetens och höga ambitioner. Läs deras text här!

Och tyck gärna till sen om debttartikeln!

1 kommentar:

Michael Nord sa...

Det blir svårt att ta till sig genuspoängerna i deras resonemang när det samtidigt andas så mycket nyliberalt elittänkade. Vad är definitionen på att vara "duktig"? Är det att få höga betyg till varje pris?
När jag läste sociologi såg jag dem på kursen vi hade tillsammans med de som läste PA (det var där de gick). Unga medelklasstjejer som inte läste för lärande utan för att få högt betyg, som steg upp kl 4 på morgonen för att plugga och som frågade mig ständigt: "tror du läraren tycker om ifall man skriver si eller så?" Jag insåg efter några misslyckade försök att det var meningslöst att svara "Nej, jag tror läraren uppskattar att du visar att du läst och tänkt till själv".
Är det detta vi ska uppmuntra? Självklart var det inte bara tjejer som MVG-hetsade, men de var i mycket klar majoritet. Lika självklart ska inte tjejerna problematiseras. Men att gå därifrån till att inte se något problem alls är inte lika självklart.
Slutklämmen i artikeln är det som luktar mest illa. Vill vi verkligen ha fler "högavlönade glidargubbar som sätter agendan". Vill vi ha fler "högavlönade glidargummor"? Själv föredrar jag ett samhälle utan glidare där alla är med och sätter agendan.