onsdag 24 mars 2010

Den andra våldtäkten



Är så upprörd så att jag skakar efter Uppdrag gransknings program i kväll. Om "Linnea" som blev våldtagen av "Oskar" inne på en skoltoalett, som han sedan döms för (i två instanser), som trots att det är hon som är offret totalmobbas av både vuxna och elever. Är mest upprörd över de vuxna i programmet. Prästen, rektorn, fritidsledarna, de anonyma vuxna som säger sig veta precis vad det handlar om (hon var ju kär i honom och ville bli ihop med honom, och när han inte ville det så hämnades hon genom att anmäla honom). Läs mer här om du missade programmet.

Jag minns att det var exakt så här när jag gick i skolan. Exakt samma mönster. Offren fick ta skitsnacket och flyttade därifrån, pojkarna (ja, det var flera) gick fria och blev omöjligt ännu populärare. Sedan min tid på gymnasiet (det fina, jämställda, seriösa gymnasiet på söder i Stockholm) har våldtäkt och synen på våldtäkt varit en av mina stora hjärtefrågor. När Katarina Wennstam kom med sina våldtäktsböcker Flickan och skulden och En riktig våldtäktsman så bara jublade jag. Äntligen någon som skrev ner det jag sett och känt, och dessutom dokumenterade det, bevisade att det faktiskt är så här det är. Det är fortfarande två av de bästa och viktigaste böcker jag någonsin har läst. Och efter detta program föreslår jag att böckerna blir obligatorisk kurslitteratur på både lärarhögskolan och prästutbildningen!



Prästen var nästan värst! Han har inte förstått ett dugg. Han förstår inte ens att det är ett brott för "Oskar" att komma till kyrkan på avslutningen om hon är där. Helt vansinnigt. Och på frågan, vad tänker du när du hör att han våldtog en annan flicka samma dag som avslutningen i kyrkan? "Stackars kille"...

Byt ut ordet våldtog mot misshandlade i meningen ovan så ser man hur oerhört sjukt det är!

7 kommentarer:

Danitra sa...

Så hemskt!

Och att så många VUXNA deltog i detta!

Här är stödgruppen för "Linnea" och "Jennifer" på Facebook - http://www.facebook.com/group.php?gid=339833010759&ref=nf

EllaPlupp sa...

Såg reportaget och mådde så dåligt av hur flickorna behandlades, var tog medkänslan och empatin vägen när det gällde dom? Det fanns tydligen mycket av den varan till killen som våldtog. Förstår inte hur vuxna människor kan vara så känslokalla.
Den killen kommer nog aldrig sluta att våldta tjejer är jag rädd för...

Karolina sa...

Jag blev också helt bestört. Och upprörd. Kyrkan kan inte ta ställning utan ska vara öppen för alla. Däremot var prästen bakom flötet, eftersom han inte ens reflekterat över problematiken.

* Jag tyckte det var fruktansvärt att skolan inte tagit ställning efter domen. Aktivt!!
* Att vuxna människor lyssnar på barn-skvaller som att någon hade sagt osv osv...
* Dessa medlöpare som fortsätter sprida osanning på internet är fruktansvärt!

Anonym sa...

Nu har jag sett reportaget. Och mår illa. Vad fruktansvärt. Ingen vuxen stod upp. Hur ska man kunna lita på någon sedan?

Helga sa...

Tack för tipset, såg programmet igår. Det behandlade många viktiga frågor. Förutom synen på sexuellt våld och skulbeläggandet av offret, reagerar jag också på att vuxenvärlden har så dålig koll på vad ungarna har för sig. Rektorn hade aldrig ens läst det som skrivits på nätet om händelserna på hennes skola!

Man blir ju också något chockerad av tonläget i skriverierna på nätet. Hur man ska komma åt detta vet jag dock inte. Vuxna bär sig tyvärr inte bättre åt..

Anonym sa...

Och allting börjar om igen, nu tar alla flickornas sida. Varför starta en facebook-grupp till motsatsen?
Kom igen, har ingen lärt sig något?

Rebecka Edgren Aldén sa...

Anonym, ja, jag håller med! Direkt efter programmet var jag inne på flashback och alla var som galna där inne. De hade tagit fram alla personuppgifter, adresser och telefonnummer och uppmande och hetsade varandra att mejla, ringa och hälsa på (!) de som nu satt på de anklagades bänk (våldtäktspojkens familj och prästen bland annat). Och de skrev sjuka grejer som var exakt lika korkat som de grejer den första mobben hade skrivit, typ: "Åk dit upp och våldta hela bunten så de förstår vad pojken gjort!" Hur kan människor vara så korkade?