torsdag 4 februari 2010

Och apropå Kapten klänning...

...så skriver Ann- Charlotte Marteus i dag i Expressen att hon hoppas att inte Kapten klänning avskräcker män från att vara feminister:

"En man som kallar sig feminist har moralisk resning. Det är stort att inse att det egna könet förtrycker det andra och att vilja ändra på det.
Det är beundransvärt att se bortom det snäva egenintresset och särskilt beundransvärt av en man att solidarisera sig med kvinnor. Den klassiska manligheten bygger ju på att män noga aktar sig för tjejbaciller och med livet som insats undviker att uppträda frökenaktigt.
Att kalla sig feminist är, i förhållande till den strängaste mansnormen, att kastrera sig. Därav "Kapten Klänning"."

Jag tycker att det är bra att Ann-Charlotte tar upp detta. För i debatten nu har det blivit som att man nu en gång för alla har insett att man aldrig ska lita på feministiska män! Och det är ju fruktansvärt! Och det är en tecken på en fruktansvärd manssyn (främst omhuldad av män). Att de som inte är feminister visar sitt rätta jag. Och att om man som man solidariserar sig med kvinnors underordning och ser att det finns strukturer i samhället som faktiskt diskriminerar kvinnor (och då också givet män) - så LJUGER man, eller "spelar".

Och att mansgrisarna som beter sig som svin är de "ärliga" männen - som män ska vara och är!

Nej, jag tror mer om många män än så. Jag har flera i min omgivning som tycker att det är viktigt med jämställdhet och på allvar tycker att män och kvinnor är lika mycket värda och förtjänar lika rättigheter.

Ps. Jag skrev det här inlägget ovan i eftermiddags. På vägen hem på bussen läste jag Expressen kultur. Och vad hittar jag där om inte exakt samma resonemang (bara lite mer genomtänkt och bättre formulerat - som sig bör i tidningen)! Läs bara detta av Natalia Kazmierska!

Inga kommentarer: