tisdag 9 februari 2010

Årets Mappie: Elisabet Höglund!

I går var jag förstås med och hejade fram Årets Mappie. Jag är ju till vardags redaktionschef på tidningen M-magasin som varje år tillsammans med läsarna plockar fram den kvinna 50+ som inspirerar oss mest. Och i år (eller egentligen för förra året) blev det då helt välförtjänt Elisabet Höglund!

Finns det nån kvinna som fått ta emot så enormt mycket skit under åren? Hon är en fantastiskt duktig journalist, ett superproffs och ändå får hon bara en massa kommentarer om hur hon ser ut. I dag skriver hon lika vasst som vanligt sin krönika. Läs här!

Och på denna fråga:

"Min fråga är varför ingen hånar Fredrik Reinfeldt för att han bär en Longines-klocka värd 22 000 kronor eller Göran Persson för att han släpade runt på en handgjord läderportfölj värd 55 000 kronor? Och varför det är okej att maktelitens män går klädda i specialbeställda handsydda kostymer i 20 000–30 000-kronorsklassen och kör stadsjeep, BMW och andra lyxbilar, medan Mona Sahlin hånas för att hon råkar ha fått en väska för 6 000 kronor i födelsedagspresent?"

Så kan jag bara svara: M-magasin! I senaste numret (nummer 3) som de som var på mappie-galan i går fick ett förhansex av i går har jag och mina kollegor skrivit om just detta - männens statusprylar och hur många Sahlin-väskor det går på Eliasson-klocka, för att ta ett exempel. Missa inte! (Man KAN läsa tidningen trots att man ännu inte har fyllt 50, jag har ju rätt många år kvar själv ;-)

Grattis Elisabet!

Här har Networkingbloggen skrivit om Elisabets krönika.

1 kommentar:

KaosJenny sa...

Riktigt bra frågor... varför tjafsar man bara med kvinnor? Och varför blir man så upprörd över vår nya EU minister... Hon och hennes man bestämmer och ordnar säkert det där... Själv pluggade jag på universitetet med bebis, fungerade utmärkt...