fredag 9 oktober 2009

Kan bara tillägga...

...att:
1. Jag VET massor av mer skandaler när det gäller WHO:s dokument om sex månaders helamning, men jag hade inte så pass på fötter att jag vågade publicera det (ska jag publicera kontroversiella fakta vill jag VERKLIGEN vara säker på att det jag skriver är sant). Den här artikeln jag skrev är väldigt tillbakahållen. Jag hade kunnat krossat amningslobbyn. Det finns till exempel forskning som kopplar ihop amning och vissa typer av cancer... och vilka låg egentligen bakom WHO-dokumentet? Och varför hoppade en tredjedel av forskarna bakom rapporten av? Detta har jag någon gång tänkt att jag ska fördjupa mig i på allvar. Och gräva fram allt! Håll utkik.
2. Jag är INTE någon amningsmotståndare. Jag ÄLSKAR amning. Men jag hatar lögner. Jag har själv aldrig haft några problem med amningen och ammade mina barn i 14 + 24 + 19 månader, alltså totalt 57 månader, dvs 4 år och 9 månader av mitt liv. Så de tusentals kommentarer om att jag var en fanatisk amningsmotståndare jag fick – de stämmer verkligen inte. Medvetet skrev jag INGET om mina egna amningserfarenheter i artikeln. Det ska inte behöva spela någon roll. Fakta är fakta.

8 kommentarer:

Helene sa...

På tal om amningen så skulle det vara bra med en artikel om hur man kan leva jämställt och amma sitt barn länge. Får ofta höra att detta står emot varandra.

Rebecka Edgren Aldén sa...

Det är ingen motsättning, anser jag. Man helammar ju inte efter sex månader - eller väldigt, väldigt få gör det... Jag tyckte att det var mysigt att komma hem till mina små barn och amma dem på kvällen. Blir jag frilans någon gång igen så ska jag skriva en sådan artikel - det lovar jag! Eller så skriver jag kanske här på bloggen ;-)

JMElena sa...

Åh, denna amning tänk att den väcker så mycket känslor. Gjorde själv en reportageserie på ämnet en gång i tiden och en kvinna jag intervjuade hade "misslyckats" med amningen, och slutat efter två veckors helvete för både henne och bebisen. Hon gick till slut i terapi för att komma över sina skuldkänslor. Terapi? Har vi gått så långt att vi får varandra att må dåligt när vi försöker göra vårt bästaste bästa? Själv ammade jag länge, och fick höra att det var onormalt, barnet skulle nog bli modersbundet och osjälvständigt.
Igen - ?????? Vad är det med folk?

Bra att du belyser ämnet ur ett faktaperspektiv. Uppenbarligen behöver vi prata amning i samhället, för kvinnor mår skitdåligt av alla konstiga myter och normer om hur det "ska" vara.

Som sagt, amning väcker känslor:-)

Charlotta sa...

Exakt - fakta är fakta! Men det verkar många inte bry sig om. Bra inlägg.

Li sa...

Jag önskar att det genomfördes mer seriös forskning om amningens näringsegenskaper och kroppens immunsystem i relation till detta:

http://www.2000taletsvetenskap.nu/recensioner/basallergin.htm

W sa...

Men alltså...Som jag minns det åkte socialstyrelsen på mothugg ganska omedelbart för att man ändrade de svenska rekommendationerna. Det fanns inte tillräckliga skäl, ansåg många. (har för mig det debatterades i DN) Det är väl här haken ligger, tror jag. Varför går man ut med info på ett visst sätt i Sverige? WHO's rek får man väl se i ett internationellt perspektiv.
Sedan gillar jag faktiskt inte Wold-artikeln. Hon uttrycker sig så slarvigt om "barnmorskor". Vet professorn inte skillnad på barnmorska och bvc-ssk? Kan hon ingenting om vårapparaten och dess fastlagda riktlinjer? Varför skjuta på budbäraren liksom?
Jättebra att värna om rätten till riktig information men kanske det skulle gå att vara lite mer konstruktiv och mindre "skitsnackig"?

Rebecka Edgren Aldén sa...

Okej, jag förstår att du inte gillar Wolds attityd, men jag kan förstå hennes frustration. Hon har informerat om fakta hur länge som helst! Ändå ändras inte rekommendationerna. Det blev en liten debatt, men fortfarande i dag skriver Livsmedelsverket (inte Socialstyrelsen), som är de som ger amningsrekommendationer rådet att mammor ska helamma sina barn i sex månader. Så här skriver de i dag på sin hemsida:

"Det är fördelaktigt om bröstmjölk utgör en del av maten under hela första levnadsåret eller längre. Enbart amning under de första sex månaderna medför många fördelar för såväl barnet som modern."

Jag ser att de har lagt till ordet cirka, och att de har tagit bort att det skyddar mot allergier - som ju har varit en seglivad myt.

Anonym sa...

Jag orkar knappt kommentera men kan inte låta bli att dras med :)

Det jobbiga med amning i Sverige är att det är så laddat och fyrkantigt. Låt folk amma så mkt eller lite som de vill. Nu är det bara bvc:s rek som gäller annars är man misslyckad eller konstig.

Mitt första barn började jag ge ersättning på kvällarna från en månads ålder och det gick finfint - orkade inte bry mig om det var bra eller dåligt. Han ammade sedan i 13 mån. Barn nr två ammade i 4 år och det var hennes val med mitt goda minne.

Det är "fel" att inte amma eller skumt att amma länge. Jag bryr mig inte om nån mamma ammar eller inte - och inte heller hur länge - det är väl upp till varje mor- och barn-par.