söndag 27 september 2009

Smurfland?


Ni kommer förstås ihåg smurfarna? Gammelsmurfen, kocksmurfen, bagerismurfenen, sportsmurfen, muttersmurfen, fixarsmurfen, konstruktionsmurfen, sångsmurfen, trollerismurfen.... Och så förstås lilla smurfan (som egentligen var en elak trojansk häst av Gargamel som hatade smurfarna).

Jag kan inte låta bli att tänka på smurfarna när jag läser om hemmafruarna i Tyskland i DN ekonomi från i går (var ju inte hemma då). Smurfarna var alla män och hade yrken efter intressen, gjorde det de passade för. Konstruktionssmurfen konstruerade, bagerismurfen bakade, sångsmurfen sjöng. Och så fanns det en tjej - lilla smurfan och hennes egenskap var att vara... tjej.

Hemmafruarna i Tyskland är som lilla smurfan! Männen har hittat det de är bra på, har olika yrken, jobbar med olika saker. Kvinnorna är... hemmafruar. Oavsett intresse, läggning, kunskap, utbildning. För att samhället är konstruerat efter det.

Tycker att antifeminister bör tänka på Tyskland och alla hemmafruar där när de ojar sig över att sambeskattningen avskaffades i Sverige. Och de kan också fundera på detta med valfrihet. Att så många kvinnor är hemma i Tyskland handlar inte om valfrihet. Att kvinnor i Sverige lever som de gör handlar heller inte så mycket om frihet. Människor är överlag mer styrda än vad man kan tro.

Ska återkomma till detta! Men nu måste jag rusa iväg till gympahallen, och träna min äldsta i gymnastik.

(Tyvärr kan jag inte länka till artikeln, den ligger inte ute, vad jag kan se.)

Inga kommentarer: