lördag 26 september 2009

Hemma igen efter bokmässan!

Har haft ett fantastiskt dygn i Göteborg! (Tack Tinni och tack Tinnis mamma Gun!) Det var min första visit på bokmässan någonsin och jag kommer garanterar att återvända. Har en massa tankar därifrån, men är för trött för att skriva ner dem. Återkommer till det.

Alex Schulman berättade på mässan hur man blir en populär bloggare: Namedroppa! "För alla kändisar googlar sig själva!" Och ja, jag vill ju att fler ska läsa den här bloggen så, här har ni, en liten sammanfattning av mitt dygn på bokmässan och en himla massa namn (när jag orkar ska jag gå in och länka alla namn som länkas kan också)!

Årets bästa seminarium: Isabell Allende (vilken kvinna! Och oj, vad hon bjuder på sig själv.
Årets bästa samtalsledare: Daniel Sjölin (han är helt otrolig!)
Årets mest beundrade: Karin Johanisson, alltid lika skärpt! Och Patricia Tudor-Sandahl, det var enormt intensiva och välskrivna 20 minutrar!
Årets sömnigaste seminarium: Karolina Ramqvists. Hade precis varit på Patricia Tudor-Sandahls oerhört fullspäckade föreläsning på 20 minuter. Och precis intill samtalde Karolina Ramqvist med Katerina Janouch med en samtalsledare om varför vissa kvinnor dras till farliga män (apropå Karolinas bok "Flickvännen" - som jag tyvärr inte läst, men som sägs vara riktigt bra!). Det var inget fel på varken samtalsledaren, Karolina eller Katerina. Men det var för långt! Jag kom in när det redan hade gått 20 minuter och redan då kände jag att det gick lite på tomgång. 45 minuter är ibland alldeles för lång tid! Synd på bra bok (vilket jag tror), intressant ämne och spännande deltagare.
Årets sämsta seminarium: Samtal (fast det blev inget samtal) mellan Karin Johanisson, Doris Dahlin, Tommy Deogan (bror till Tony), Anna Kåver och två från Stadsmissionen. Alla var bra var och en för sig, men något samtal blev det inte...
Årets flitigaste: Karin Salmson (med Vilda/Olika förlag) och Fredrik Strage som stått och sålt slut på alla sina böcker.
Årets fest: Sigge och Malin Eklund, tack! De ordnade en helt fantastisk fest i sin svit på 10:e våningen (och de är så charmiga och trevliga båda två, vilket par!). Jag och Tinni var först på plats - och sist därifrån - alla gäster blev utslängda av hotellets vakter, en pilot i rummet intill kunde inte sova...
Årets snackis: Unni Drougges livvakter. Alla undrade varför hon hade med sig två biffiga livvakter med snäckor i öronen. Själv la hon bara huvudet på sne och sa ingenting.
Årets trevligaste motståndare: Marie Söderkvist, vi tycker helt olika om det mesta, men hon är grymt trevlig.
Årets snyggaste författare: Denise Rudberg.
Årets bäst klädda: Jessika Gedin (med underbart märke på blusen: Fröken Arg).
Årets mest givande samtal: Klockan 3 på Parks uteservering med syskon- och deckarparet Camilla Grebe och Åsa Träff (vi måste byta böcker! Snart!).
Årets skandal: Nämner inga namn, men en känd kulturskribent hånglade med okänd man så att det slog gnistor...
Årets mest korkade fråga: Ska vi inte gå vidare? (Jag till Tinni när Park stängde, halv fyra på natten...).
Årets tråkigaste mingelperson: Thomas Bodström, all karisma man ser på tv var som bortblåst.
Årets misstag: Att inte ha med sig kontanter till mässan.
Årets fräckis: Jean-Claude Arnault som hade fest i sviten bredvid Eklunds och som hela tiden kom in och försökte få över folk dit och la till "ta med er lite sprit också...".
Årets mest energirika person: Elizabeth Gummesson, urtrevlig och med en underbar energi.
Årets dåliga samvete: Att jag inte hann byta bok med Marie Tomicic - som har skrivit "Ge ditt barn 100 möjligheter i stället för två" (vi kan väl höras, så kan vi skicka böcker till varandra?).
Årets intressantaste nya bekant: Ingemar Gens - han är en gammal idol för mig. Jättekul att få gå ut och äta middag med honom (för er som inte vet, han är mannen bakom genusdagisprojektet på Tittmyran och Björntomten)!
Årets galnaste: Gilda Romano (och hon vet precis varför ;-).
Årets största överraskning: Att flera personer inte har fattat att denna blogg bygger på en bok! Fler än en person sa: "ja, men den har jag läst, men jag visste inte att det var en bok också! Är bloggen månne större än boken?"

Ja, mer kommer jag inte på just nu... Andra trevliga människor jag träffade på var: Katarina Wennstam (jag bjuder nästa gång!), Katerina Janouch (älskade urringningen!), Jenny Morrelli, Ulrika Westerlund, Björn Wiman, Catharina Hansson (verkligen beundransvärd människa, började som redaktör på Min häst som 17-åring och är i dag chefredaktör för Leva), Alex Schulman, Carin Hjulström, Jonas Karlsson. Mina kära gamla vänner Karin Tideström, Annika Larsson och Christian Unge (jättekul överaskning att ni var där!). Och förstås många, många fler. Kommer säkert gå in och fylla på, allteftersom minnena poppar upp!

Så, i morgon kollar jag besöksstatistiken ;-)

3 kommentarer:

KaosJenny sa...

Jag tycker det är kul att ha läst boken och sen hänga med i Bloggen. Inspirerande...

Charlotta sa...

Jag älskar er blogg och längtar efter pocketupplagan av boken. Köper alltid pocket så boken har fått vänta lite :-) Blir seriöst avis på att du har fått vara på bokmässan. Det låter som ni har haft det riktigt bra där.

Rebecka Edgren Aldén sa...

Tack! Jag blir jätteglad! Det är ju bara roligt att skriva om någon läser! Och det går stadigt upp! Nu snart 7 000 i månaden. Men jag siktar på fler ;-)