torsdag 20 augusti 2009

Måste få spy lite galla...

...över kammaråklagare Rolf Hillegren jag också.

Ju mer jag läser desto mer illa mår jag av hans korkade uttalanden. Det värsta är att han själv tror att han är så smart!

Som i gårdagens debattartikel som han själv skrivit:

"Jag delar uppfattningen att ”ett nej är ett nej” som brukar hävdas. Däremot anser jag att man inte ska lagstifta om samtycke, då frågan ändå är central i alla våldtäktsmål. Att inte ha samlag mot någons vilja är en utmärkt umgängesregel som dock passar bättre i etikettböcker än i lagböcker."

Då är det alltså inte våldtäkt om kvinnan sagt nej och mannen fortsätter ändå? Och hans formulering! "Utmärkt umgängesregel"... Som om killar som respekterar att deras tjejer inte vill är trevliga. Det är inget måste, men det hör till god sed att även lyssna på vad hon vill och känner...

Nej, den här gubben har inte förstått. Någonting!

Det är fruktansvärt att bli våldtagen med våld av någon okänd. Men visst fan är det lika hemskt om ens partner en dag plötsligt skulle ta saken i egna händer och strunta i att man sa nej! Jag skulle bli så oerhört kränkt! Det är ju våld på hela ens person! Det är som att bli spottad i ansiktet, du är inte värd något, din åsikt spelar ingen roll. Jag tar vad jag vill ha. Sex är inget vi har gemensamt, utan jag använder dig för min sexualitet och skiter i vad du tycker om det. Det är våldtäkt i allra högsta grad, tycker jag!

Han skriver också så här:

"Det är dock min bestämda uppfattning att den relaterade gärningen inte förtjänar minimistraffet för våldtäkt som är två år. Däremot finns det ingen anledning att uttala sig om straffvärdet, då fallet aldrig lär hamna i domstol på grund av de beviskrav som gäller – inte på grund av ovilja att åtala."

Hans åsikt i fallet där en man i en relation struntar i att hon säger nej och kör vidare ändå.

Det är väl visst intressant att diskutera straffvärdet! Ja, bevisläget är svårt. Men ska man inte ha straff på brott som är svåra att bevisa? Han verkar så korkad denna man. (Och minns att han var en av dem som skrev debattartikeln för något år sedan om att det är så jobbigt med alla tjejer som vaknar i fel säng på morgonen och går till polisen och anmäler för att de har bakfylleångest... Typ.)

Läs hela Hillegrens försvarsartikel (som bara sänker honom ännu djupare...) här!

Skönt att han nu är avstängd från sexualmål!

5 kommentarer:

Hemliga damen sa...

Håller helt med dig i din ilska! Jag hörde honom prata i radio och höll uppriktigt på att köra av vägen av frustration, inte ens när han ska försvara sitt ursprungliga uttalande lyckas han göra det med hedern i behåll. Att driva de där idiotiska resonemangen med den där självbelåtna tonen får även mig att gå i taket. IDIOT!!!!

KaosJenny sa...

Undrar lite för mig själv om karl´n har några döttrar?

salle sa...

Jag undrar hur många av hans kollegor som tycker som han?! Jag menar, det är ju inte alla som sprider sina åsikter i pressen, men det betyder ju inte att personer med liknande åsikter får jobba med våldtäktsmål. Det skrämmer mig mer än Hillegren själv...

Anonym sa...

Riktigt, riktigt illa! Jag blir så arg att jag inte ens orkar bemöta det. Bra att ni kör på och över!

Har just läst ut er bok. Riktigt bra läsning!

Maskrosen sa...

Vad skönt att höra några som orkar stå emot och säga ifrån! Jag blir mörkrädd över att det som borde vara en självklarhet diskuteras som ett "kanske". Som att det inte var tillräckligt med skuld inblandat hos den utsatte ändå...