tisdag 25 augusti 2009

Inte nu igen

Nu har det hänt igen. En svår olycka och det är invandrarbarn som är offren... Jag ber till Gud att den lilla 6-åriga Samira ska överleva fallet!

Tänker på mina egna som började skolan i går. Mellantjejen började i sexårs. Storebror i 2:an... Vilken tragedi!

Och samtidigt kan jag inte låta bli att tänka, varför händer det alltid invandrarbarnen? Minns branden i somras då mamman och alla hennes söta döttrar dog... Tycker att det har varit alldeles för många olyckor där just barn med andra ursprungsländer drabbats. Varför är det så? Det kan ju inte vara någon slump? Man vill ju inte tro att invandrade familjer får sämre lägenheter, går på sämre skolor, lever i osäkrare miljöer, får mindre information. Men vad ska man tro? Någon förklaring måste ju finnas. Sanningen är kanske otäckare än vad man tror.

6 kommentarer:

Sofia sa...

Åh jag håller med. jag ber för lilla flickan att det skall gå bra, och jag hoppas innerligt att olyckan inte beror på försummelse.

Ja visst är det galet att vi vita svennebanan-familjer är så "trygga" i vårt samhälle. det känns inte bra i magen alls.
Vi bor i radhus i Enskede och de minst kritvita i dottens skola är adoptivbarnen. Det är mysko och fel, Sverige ser inte ut så.

Anonym sa...

Håller med, jag mår också riktigt dåligt av att de drabbas så ofta. Sämre bostäder är det helt klart i utsatta områden och säkert sämre skolor. I Göteborg dras det ner massor i de redan utsatta stadsdelarna. Riktigt illa.

David sa...

Eh "att de drabbas så ofta"? Hur vet ni det? Snarare speglas ERT utanförskap i er läsning av dessa nyheter. Ni associerar genast en olycka till den kategori i vilken ni placerar de drabbade. Och så börjar ni oja er över att NI är för trygga. Jag fattar inte alls. Det är väl alldeles utmärkt att medierna rapporterar om denna olycka som en allvarlig olycka bland andra, utan att genast reducera den till en fråga om invandrare. Och: den som inte trivs i ett "kritvitt" område bör flytta istället för att kokettera med att man visst är medveten om kritvitheten.

Rebecka Edgren Aldén sa...

Ja, det var ju också ett väldigt elakt sätt att läsa det inlägget på.

Johan Ahlin sa...

Jag vet att lärarna har mycket att göra men att låta ett gäng 6-åringar sitta i ett fönster och leka, oavsett om det är säkrat eller inte!? Helt klart en arbetsmiljöfråga, inte en integrations eller invandrardito. Håller med David till viss del faktiskt.

David sa...

Jo, elakt var det. Jag ber om ursäkt för tonen.

Men om ni skriver att det inte "känns bra i magen" och att ni "mår dåligt" när ni läser om en olycka av denna typ, och i samma veva tolkar olyckan i termer av invandring och segregering, vad menas då egentligen? Att samhället bör bli mindre segregerat för att ni ska må bättre? Och hade samma olycka med andra barn som ni inte placerade i invandrarkategorin fått er att börja tänka på samma sak och tycka att det är "galet" att ni är så trygga? Tillåt mig tvivla. (Hur kan ni ens veta att de drabbade inte är svenska medborgare? Eller att fönsterna inte är osäkra också i andra skolor?) Behandla och betrakta invandrare som vanligt folk, istället, tycker jag. Johans tolkning är ju helt klok.