onsdag 24 juni 2009

Luft i vardagen!


Jag får då och då frågan: Hur går det med deltiden? Ni som har följt den här bloggen vet att jag gick ner till 80 procent i april.


Nja... det har väl gått så där, kan jag i ärlighetens namn säga. Jag går hem ibland vid 13.00 och tar en halv föräldradag. I början var det lite oftare. Nu senaste månaden lite mer sällan. Men jag känner ändå att jag har fått luft i livet. Jag KAN gå hem 13 ibland. Vabbar jag en dag behöver jag inte ha dåligt samvete (nej, jag vet, jag ska inte ha det i alla fall). Och när jag förut daggade och gick hem kvart över tre när jag skulle hämta barn så kan jag göra det utan att skämmas. Jag har fått lite luft i mitt liv.


Det är inte helt enkelt det här med 80 procent för mig. Det är ett beroende jag ska försöka bryta. Och även om jag går hem 13 någon eller några dagar i veckan så jobbar jag ju i mitt eget företag på kvällarna + skriver den här bloggen... Men jag jobbar på det! Jag ska bli bättre. Jag övar varje dag på att vara lat, njuta av stunden, se andra värden hos mig själv än bara arbetskapaciteten... Det går långsamt framåt. På fredag blir det hard core-övning: 4 veckors semester ligger framför mig. Och jag har bara en liten krönika att skriva under den tiden.


Men jag tar förstås med mig mitt bokmanus och filar lite ;-)


Glad sommar!

2 kommentarer:

Frida sa...

Heja! Hoppas att få fortsätta njuta av din blogg. Den är en egen sort som jag gillar mycket!

Glad sommar!

KaosJenny sa...

Hoppas att semestern blir lugn och fin... Jag har alltid upplevt som du att det är svårt att korta av dagar, för mig fungerar det bättre att vara eldig en hel dag...