onsdag 22 april 2009

Blogg-skolk


I går hade jag fullt upp med att vabba. Två barn sjuka. En som var uppe och härjade mitt i natten och den andra fick jag ta till akuten. Hann inte blogga. Sorry!

Jag har med största intresse följt DN:s serie om konstruerade könsidentiteter. Ni har väl inte missat?

Jag har aldrig trott så där jättemycket på biologiska skillnader, men heller inte förnekat dem. Tror att det mesta är inlärt. Men här läste jag ett bra argument även till dem som tror på mycket biologiska skillnader:

"Även om Anna Nordenström anser att pojkar och flickor har vissa medfödda beteendeskillnader ser hon inga problem med att uppmuntra pojkar till flicklekar och tvärtom.

– Det är väl bra, om man bara inte begränsar barnen från att göra sånt som de tycker om.
Hon ser det som en fördel att uppmuntra båda sidor eftersom mer könsöverskridande personer fungerar bättre socialt än de som helt lever upp till mans- eller kvinnoidealet, enligt en amerikansk studie."

Läs hela artikeln här!

Och här är ett bra inlägg på samma tema. Hur kan man tycka att den könsneutrala trenden gått för långt??? Det är som sagt bara att titta sig omkring. Vi och våra barn är hur könssterotypa som helst!

2 kommentarer:

Olbap sa...

Dagens meddelande till feminister och queer:are: VI SKITER I ER! Dessutom, med islam på stor tillväxt i Europa, så lär ni snart få foga er, oavsett om ni vill det eller ej.

Emma sa...

Kikade in här lite :)