tisdag 31 mars 2009

Villa – en jämställdhetsfälla?


Det är intressant att så många av de saker vi tar upp i Skriet dyker upp som nyheter nu, typ ett år efter att vi skrev dem ;-)

Att hur vi bor spelar roll för jämställdheten är en sak vi tar upp! Att bo i villa är sämre för jämställdheten, enligt forskning. Nu visar det sig att par i hyreslägenheter har lättare att hålla ihop (läs här!).

Mitt i bokskrivandet flyttade Tinni från hus till lägenhet och jag flyttade från lägenhet till hus... Vi får se hur det går. Jag ser absolut en hel del fällor med hus! Och jag har redan fallit i några av dem. Men än så länge trivs jag i vårt hus och alternativet att bo kvar i en trea med tre barn kändes inte så lockande (jo, vi försökte byta vår hyreslägenhet till något större i över 2 år, men det gick inte... och att köpa en större lägenhet hade vi helt enkelt inte råd med...).

Vad tror ni? Är det lättare att fastna i könsrollsfällor i hus än i lägenhet?

Ps. Läs också Terris krönika om varför hon vägrar villa! Ds.

1 kommentar:

Anonym sa...

fokus på jämställdhet, fällor etc. Förstår man inte skillnaden mellan en man och en kvinna då tror jag att man kan prata om att man har gått i en fälla. I förhållanden där man inte vet vem som är man och vem som är kvinnan får man problem när man flyttar till en villa. Ska man gräva ett dike på 20 meter för att plantera en häck, då vill jag fan inte att min fru ska gräva hälften. Jag älskar ju henne och hon älskar mig. Jag är mannen i huset och hon är min princessa.

Problemet är som jag sa i början att många inte vet vad jämställdhet står för. Låter man Aftonbladet och diverse känndisar med trasiga förhållanden definiera begreppet då får man problem.