tisdag 10 mars 2009

Italian job

Det finns jämställdhetsproblem som är enkla att lösa (som delad föräldraförsäkring), och såna som är lite klurigare.
Här ett skriande färskt exempel på ett sånt.

En familj checkar in på ett litet familjeägt hotell i italienska alperna. Första morgonen lämnar de sin lilla lägenhet som ett riktigt jäkla bombnedslag, alla är ivriga att komma ut i backen.

När familjen kommer tillbaka på eftermiddagen är lägenheten skinande ren och helt iordningplockad, till och med smutstvätten ligger i prydliga små högar.

Mammans reaktion på detta:
"Shit vad pinsamt."
(... vi skulle aldrig lämnat rummet sådär, herregud, vad ska hotellägarfamiljen tänka om oss, de ska ju inte behöva lida för vårt slarviga sätt att vara, som om vi vora värsta svenniga bratsen osv ...).

Pappans reaktion:
"Helt underbart! Njut."
(punkt)

(eventuella likheter med en existerande familj är ingen slump)

2 kommentarer:

Lisa sa...

Åh! Det kryper i kroppen på mig. Just så hade vi också reagerat. Men jag tycker att det bästa hade varit om vi båda hade sagt "usch, vad pinsamt." Det är ju vår gemensamma oreda det handlar om - alltså borde båda ta på sig ansvaret över hur det ser ut. Nu märker jag att detta förrädiskt enkla ämne skulle man kunna diskutera betydligt mer än vad kommentarutrymmet tillåter...

Grannfrun sa...

Jag märker att du förstår mig. I dessa små kommentarer (mammans och pappans) rymmer sig en hel värld. En könsrollsvärld.