onsdag 4 mars 2009

Har jämställdheten gått lite för långt?


Det blev lite fler blogginlägg än vad jag hade tänkt i kväll... Men det var mycket som upprörde och berörde mig just i dag. Jag missade Debatt häromdagen, ett program med ett besynnerligt tema: "Har jämställdheten gått för långt?" HUR kan jämställdhet gå för långt? För det första är vi inte jämställda. Och för det andra kan jämställdhet, per definition, inte gå för långt - då tippar det ju över åt andra hållet!

Jag såg programmet nu på svt.se och där tappade jag all min respekt för Janne Josefsson - han har ju inte ens försökt att läsa på eller förstå det minsta! Hans insats var under all kritik. Han slängde ur sig en massa konstiga saker som "så du hatar män då?" "Queer, vad är det, Elise, vad säger du, är det inte obegripligt..." Vad håller den mannen på med?

Ett fruktansvärt okonstruktivt program med väldigt märkliga gäster. Galningen Elise Claeson fick breda ut sig hur mycket som helst och en zoolog (!!) fick prata om att kvinnor egentligen är gjorda för att föda barn var tredje år mellan 15 och 45... Det är inte sant! Jag har läst forskning som visar att tonåringar som får barn har en betydligt högre risk att få skadade barn eftersom deras kroppar inte är färdigutvecklade. Att vi en gång i tiden, i jägarsamhällena för 7000 år sedan, fick barn när vi var 14-15 beror nog snarare på att det inte fanns preventivmedel då + att man dog när man var runt 40... Man var tvungen att börja tidigare för att hinna! Plus, och det ska man inte glömma, man förlorade en rätt stor andel av sina barn (få överlevde till vuxen ålder). Också en anledning att börja tidigt. Men är det ett sådant samhälle vi vill gå tillbaka till? Vill man det kan jag förstå om man tycker att "jämställdheten" har gått lite för långt... Då har allt i samhället gått lite för långt...

Här är länk till programmet om någon orkar se.

Några få tappra försökte förgäves skapa någon substans i debatten. Fredrik Malm (även om jag inte håller med om allt han sa), Åsa Mattsson och framför allt: Kristina Hultman – du var underbar!!

(Bilden är från Naturhistoriska riksmuseets utställning Den mänskliga resan från förra året.)

Inga kommentarer: