måndag 23 februari 2009

Motstridiga råd från BVC

"Nyblivna föräldrar kastas in i en torktumlare av olika råd. Även av dem som borde veta. Småbarnsmamman Ilene Herbert tröttnade på alla olika besked från BVC.

– Jag gjorde som jag själv tyckte, det gick jättebra, säger hon."


Det här ämnet som Wendela/Aftonbladet tar upp är något som engagerat mig länge. Det här känns nästan som en rewrite på en artikel som jag skrev i Mama för några år sedan. Men det gör inget, tvärtom är det väl ett bevis på att förvirringen kvarstår.

Jag skrev en krönika om detta i höstas.

Någonstans är det symptomatiskt. Man kan aldrig göra rätt. Jag kan förstå att det inte är så lätt för livsmedelsverket eller bvc-sköterskor eller barnmorskor att alltid ge samma svar. MEN. Grejen är att rekommendationerna sätts godtyckligt och med en unken doft av gammelmoral. Till exempel Livsmedelsverkets rekommendation att man ska helamma i sex månader - som kom som ett direkt svar på kravet på individualiserad föräldraförsäkring. Jag har suttit i flera debatter med barnmorskor som har stött sig på WHO-dokumentet som sägs förorda att sex månaders helamning är det bästa för barnet när de argumenterat mot en delad föräldraledighet ("han kan inte vara hemma, för om man helammar i sex månader är barnet inte redo att äta riktig mat förrän efter åtta-tio månader...")

Jag skulle kunna skriva en uppsats om varför rekommendationen om sex månaders helamning är fel och ett svek mot svenska mammor, men det passar sig inte riktigt på en blogg. Jag nöjer mig med att hänvisa till den här krönikan som jag skrev i ämnet.

3 kommentarer:

Camilla sa...

Det är tråkigt att man ska prackas på en massa åsikter när man är i en så utsatt situation som man är som förstagångsmamma. Även på MVC kan man prackas på åsikter utan något som hellst faktaunderlag. Min barnmorska hade väldiga åsikter när jag inte ville sluta jobba innan förlossningen, trots att jag var i fin form och mådde bra av att jobba (ett stillasittande kontorsjobb), eftersom det här var barn nummer 2 så visste jag bäst själv och struntade i hennes råd. En kompis till mig råkade ut för samma sak men var tuff nog att ifrågasätta det hela, och ingen på MVC kunde svara på varför man skulle lägga sig ner och vila 2 veckor innan en förlossning.

Anonym sa...

Vi fick spännande information på vår allra första information på MVC, i början av graviditeten. En tjej som frågade hur viktigt det var att sluta röka helt fick veta att bara hon trappade ner så var det ok. När några andra tjejer sedan oroade sig över att de druckit ett glas vin eller två innan de visste att de var gravida så spände barnmorskan ögonen i dem och sa "ja, nu vill ni att jag ska säga att det inte är någon fara, men det kan jag inte göra". Sedan fick vi se en film om en dotter till en alkoholist som berättade om sina problem till följd av att mamman drack under graviditeten...

Jag säger inte att man ska dricka när man är gravid - jag gör det själv absolut inte - men någon måtta med skrämselpropagandan får det väl ändå vara?

Rebecka Edgren Aldén sa...

Nej, jag tycker inte heller att man ska dricka. Det enda jag tycker är att man kan begära att man får fakta på bordet och sedan får man själv ta ställning till den. Som det är nu mörkar många barnmorskor, de kan komma med helt ovetenskapliga kommentarer. Som en mamma jag vet fick höra när hon ville ge ersättning på BB (hon hade inte sovit någonting, ont i brösten och bebisen bara skrek): Men vill du att ditt barn blir allergiskt?

Vad är det för kommentar? Kan snabbt tillägga att det finns massor av forskning som visar att allergirisken ÖKAR om man ammar mycket.