tisdag 10 februari 2009

Årets Mappie 2008!


Jag var och firade Årets Mappie i går. På Pontus i Stockholm. Jättekul! Margot Wallström blev välförtjänt Årets Mappie (läs mer här!)

Jag sprang på Katerina Janouch som förstås hade läst mitt ilskna inlägg om hennes artikel i Mama. Och sedan satt jag och diskuterade jämställdhet, kvinnor, politik med henne och Christina Doctare (som blev årets vardagshjälte). Mycket trevligt och intressant!

Vad som är häftigast med sådana här tillställning, och att jobba på en tidning för 50+ är att man påminns om hur långt livet är! Vad mycket som är kvar. Det ger en ett lugn, man behöver kanske inte göra allt nu. Jag träffar sådana fantastiska kvinnliga förebilder, känner mig väldigt priveligierad!

Och, som vi skriver i boken: Vi 2000-talsmammor har något att lära från 70-talsmamman!

Jag skrev en krönika i ämnet på VLT, den börjar så här:

"Min chef Amelia tycker att min generation småbarnsmammor är rätt knepiga. Vi vill för mycket, vi stressar för mycket, har för höga krav på oss själva. Vi njuter för lite, har alldeles
för lite sex och tar allt så allvarligt.
"

Läs hela krönikan här

4 kommentarer:

Laura Lorentz sa...

Jaså, så pass. Pratade jämställdhet med en Kristdemokrat. Diskuterade ni abort och homoäktenskap också?

Rebecka Edgren Aldén sa...

Ja, du Laura! Det är väl just kd man ska diskutera jämställdhet med. Eftersom de har en hel del brister i sin politik på det området. Det är ju inte så konstruktivt att bara diskutera med de redan övertygade.

Tyvärr diskuterade vi inte abort och homoäktenskap - men det hade jag GÄRNA gjort!

Christina sa...

Är Margot Wallström så gammal - wow det tänker man sig inte. Mappie det 50 plus?
Kram C

Rebecka Edgren Aldén sa...

Haha, ja, mappie det är 50+ - min nya målgrupp! Fler än man tror är 50+. 50+ i dag är inte vad det var för 20 år sedan. Och det är ju precis det M handlar om.

Snart är vi där ;-)

Ha det!

Ps. Läs hennes fantastiska tackdikt på m-magasin.se - den damen kan verkligen dikta!